Veľká Rača na bicykli aj pešo prístupná zo 6 obcí.

Veľká Rača (1 236 m n. m.) sa nachádza v oblasti Kysúc v obci Oščadnica, pričom je najvyšším vrchom Kysuckých Beskýd. Je známa najmä vďaka obľúbenému lyžiarskému stredisku Snowparadise Veľká Rača. Za priaznivého počasia je možné vidieť vrchy Malej Fatry, Babiu Horu, alebo aj vysoké, či Nízke Tatry.

Rozhľadňa pri chatách na Rači.

TIP: V lete je k dispozícii lanová a bobová dráha, trampolíny a lezecká stena.

Výstup na Veľkú Raču je možný až zo 6 rôznych obcí:

Stará bystrica – zelená značka

Trasa začína pri Hoteli Bystričan, kde parkujeme auto a smerujeme po vedľajšej dláždenej ceste pomedzi domy okolo cintorína až na Senkov (dôležité miesto dejín počas 2.svetovej vojny, na ktorom obyvatelia prečkávali tieto hrozné časy), pokračujeme po ceste, dostávame sa na rázcestie, zabočíme doprava hore kopcom popri krmítkam pre zver, pri stúpaní nahor sa nám naskytne výhľad na Starú Bystricu a okolie. Dostávame sa k ďalšej informačnej tabuli v chatovej oblasti Kýčera. Od Kýčery pokračujeme bez súpania na Sedlo pod Orlom, v ktorom sa spájajú trasy z Novej, Starej Bystrice a Klubiny (tu je krásny výhľad na Malú Fatru a okolie, za priaznivého počasia je vidieť aj vodnú nádrž Nová Bystrica). Pokračujeme smerom na Malú Raču, kde opäť začíname stúpať a vstupujeme do lesa. Z Malej Rače trasa pokračuje popri slovensko – poľskej hranici a na Veľkú Raču je to už len kúsok.

Náročnosť: stredne náročná, Dĺžka trasy: 10km, Časovo: cca do 3,5h

Verejná doprava a parkovanie: autom zaparkujete pri hoteli Bystričan. Autobusom vystúpite na zastávke Stará Bystrica – námestie, pri orloji. Odtiaľ pôjdete smerom ku kostolu a potom ešte 150m a zabočíte doľava-

Trasa zo Starej, Novej Bystrice a Klubine vedie od Malej Rače popri štátnej hranici s Poľskom.

Nová Bystrica – modrá značka

Trasa začína v časti N. Bystrica – Cádrikovia. Odtiaľto sú značené dve trasy: jedna ako cyklotrasa, ktorá vedie cez Veľký Potok (cesta za krčmou Starý Mlyn nahor), druhá kúsok ďalej, ktorá vedie do lesa. Obe sa nakoniec spoja na Sedle pod Orlom. Cesta v oboch prípadoch stále stúpa. Nie je sa tu kde stratiť. Od Sedla pod Orlom pokračujeme na Malú a Veľkú Raču.

Náročnosť: stredne náročná, Dĺžka trasy: 10km, Časovo: cca 4h

Verejná doprava a parkovanie: autom môžete zaparkovať pri krčme Starý Mlyn. Autobusom vystúpte na zastávke N. Bystrica – Cádrikovia, odtiaľ sa kúsok vráťte a po pravej strane za dopravnou značkou povolená rýchlosť 70 uvidíte modrú značku.

Trasy zo Starej, Novej Bystrice a Klubiny sa stretávajú v tomto bode.

Klubina – modrá značka

Z hlavnej cesty na Klubine odbočíme (zo smeru Čadca) vľavo na vedľajšú za zastávkou Klubina – Lodňanek. Cesta vedie 4 – 5 km po asfaltovej ceste. Dostaneme sa k rázcestníku Klubinská dolina, odbočíme vpravo po modrej značke (pri odbočení vľavo sa dá tiež dostať na V. Raču, nemám však odskúšané, malo by to byť kratšie). Cesta je stále v dobrom stave, asfaltová. Stúpame a po výstupe na vrchol je potrebné sa napojiť na vedľajšiu cestu, ktorá vedie horou (nie je moc vhodná na bicykel ). Cesta sa stretne tak, ako predchádzajúce dve trasy na Sedle pod Orlom a ďalej na Malú a následne Veľkú Raču.

Náročnosť: stredne náročná, Dĺžka trasy: 10km, Časovo: cca 4h

Verejná doprava a parkovanie – v tomto prípade moc verejnú dopravu nedoporučujem, nakoľko by trasa dala zabrať celý deň. Autom odbočíte z hlavnej cesty na Klubine za zastávkou Lodňanek na bočnú cestu vľavo a odtiaľ pomedzi chatovú oblasť po cca 4 – 5 km sa dostanete k rázcestiu, kde sa cesty rozdeľujú doľava a doprava, tu sa dá zaparkovať (ak chcete ísť na bicykli zaparkujte niekde nižšie, kľudne už aj pri hlavnej ceste).

Zborov nad Bystricou – žltá značka

Trasa začína v centre obce, vedľa kostola sa nachádza rázcestník, na ktorom je vyznačený smer na Raču. Je to ulička oproti kostolu okolo cintorína po žltej značke. Cesta vedie k rázcestníku Pod Úpratiskami, tu sa napája na modrú značku a pokračuje až k Chatám na Rači a odtiaľ na Veľkú Raču.

Náročnosť: jednoduchá, Dĺžka trasy: 8,5km, Časovo: 3h

Verejná doprava a parkovanie: Autom zaparkujete vedľa kostola na parkovisku. Autobusom vystúpite na zastávke Zborov nad Bystricou – škola

Oščadnica Dedovka – zelená značka

Trasa začína na parkovisku Oščadnica – Dedovka, odtiaľ vedie dobre značená trasa. Už po pár minútach sme videli rozhľadňu, tak sme si cestu skrátili a zamierili k nej popod lanovku prudko nahor. Od rozhľadne sme pokračovali na Veľkú Raču spočiatku po hrebeni, neskôr trasa prechádzala lesom. Cesta je samá skala, treba si dávať pozor najmä vtedy, ak je mokro. Po cca 45min. od rozhľadne sa dostávame na vrchol Veľká Rača. Naspäť sa odporúčam vrátiť pri značke Chaty na Rači, rázc. po zelenej smer Príslop až k parkovisku, táto možnosť je dlhšia, no odporúčam túto trasu absolvovať takto, aby vzniklo také kolečko trasy.

Náročnosť: jednoduchá, Dĺžka trasy: 9km, Časovo: 2h

Verejná doprava a parkovanie: Ak idete autobusom, vystúpite na konečnej, teda Oščadnica – Dedovka, kde vás autobus priamo vyhodí na začiatok trasy. Autom sa tu dá v pohode zaparkovať, areál disponuje veľkým parkoviskom.

Z Veľkej Rače. Dážď sa blíži.

Zwardon – červená

Trasa vedie z obce Zwardoň cez pohorie Kykuľa (nemám odskúšané), ak túto trasu poznáš, napíš mi. 😉

Online kamera z vrcholu Veľkej rače TU: https://www.oscadnica.sk/navstevnik/#kamera

Ďalšie tipy na turistiku v okolí nájdeš tu: https://www.slovakdiscoverer.com/category/idem-na-turu-po-slovensku/kysuce/

Všetky dĺžky trasy sú uvedené jednosmerne.